Snellman-konsernin vahva kasvu jatkui huolimatta kustannusten voimakkaasta noususta
Lehdistötiedote 23.2.2023. Vuosi 2022 oli Snellmanille kolmas peräkkäinen ripeän kasvun vuosi. Konsernin liikevaihto oli 421,3 miljoonaa euroa (372,0 M€). Kasvua edellisvuoteen oli 13 %. Myynnin kehitys oli vahvaa sekä Meat Production että Ready Meals -toimialoissa. Liiketulos oli 12,9 miljoonaa euroa (17,1 M€). Laskua edellisvuoteen tuli 24 %. Suurin osa tulosheikennyksestä tuli Meat Production toimialasta. Tulosta rasittivat voimakkaasti nousseet toimintakustannukset, joista suurin osa saatiin siirrettyä myyntihintoihin vasta viiveellä.
Kulunutta vuotta leimasi epävakaa maailmantilanne ja sen aiheuttamat voimakkaat ja nopeat kustannusnousut kaikissa tuotannontekijöissä. Tuottajien tilanne jatkui vaikeana ja vuoden aikana tehtiin alkutuotannon tueksi ja sen elinmahdollisuuksien varmistamiseksi useita tuottajahintojen korotuksia. Omilla myyntihintojen korotuksilla pystyttiin viiveellä kompensoimaan osa kohonneista kustannuksista, mutta etenkin energian hinnan voimakas nousu heikensi merkittävästi tulosta ennen muuta Meat Production -toimialalla. Yleinen kuluttajaluottamus talouteen oli koko vuoden ennätyksellisen alhaalla ja voimakas inflaatio leikkasi ostovoimaa ja vaikutti ostopäätöksiin.
Meat Production panosti vuoden aikana Maatiaispossun terävämpään profilointiin samalla kun viestinnässä tuotiin esille alkutuotannon keskeistä roolia suomalaisessa ruokaketjussa. Uutuuksista etenkin syksyllä lanseerattu Kunnon lihapullat ylittivät odotukset selkeästi. Eläinruokayksikkö keskittyi vahvistamaan asemiaan pohjoismaisilla markkinoilla.
Ready Meals teki kaikkiaan erittäin vahvan vuoden. Lanseeratut uutuudet saivat hyvän vastaanoton ja Mr. Paninin nopeitten syötävien valikoimaa laajennettiin menestyksekkäästi ohutleipärullilla. Foodservice -sektoria palveleva Snellman Pro pääsi myynnillisesti ja tuloksellisesti takaisin pandemiaa edeltäneelle tasolle toimintaympäristön normalisoiduttua. Erityisen ilahduttavaa oli Snellman Sverigen hyvä kehitys, jota vauhditti lokakuussa toteutettu Carolines Kök -brändin uudistus.
Investoinnit olivat vuonna 2022 selvästi normaalia korkeammalla tasolla, yhtensä 38,8 miljoonaa euroa (20,1 M€). Merkittävimmät investointikohteet olivat Keravan ja Pietarsaaren lähettämöiden laajennukset sekä Pietarsaareen valmistunut uusi ruokatehdas. Keravan lähettämölaajennus on Kokkikartanon historian suurin investointi, arvoltaan noin 15 miljoonaa euroa, joka valmistuu syksyllä 2023. Näillä investoinneilla varaudutaan hyvän kasvuvauhdin jatkumiseen ja vastataan entistä valmiimpien ruokaratkaisujen lisääntyvään kysyntään.
– Voimme olla tyytyväisiä lopputulokseen, sillä kulunut vuosi oli kaikkiaan erittäin haasteellinen. Kasvu oli vahvaa, markkina-asemamme on vahvistunut ja keskeiset tuotemerkkimme ovat edelleen selkeästi tuotekategorioidensa preferoiduimpia. Erityisen iloinen olen siitä, että isot, strategisesti tärkeät investointiprojektimme saatiin vaikeassa toimintaympäristössä toteutettua hyvin. Haluan kiittää lämpimästi tuottajiamme, asiakkaitamme, yhteistyökumppaneitamme ja erityisesti omaa henkilöstöämme sitoutuneesta ja periksiantamattomasta työstä, toteaa konsernijohtaja Erkki Järvinen.