Finländarna har utsett Kokkikartano till ett av de mest hållbara varumärkena
Kokkikartanos principer och ansvarsfulla verksamhet har stannat kvar i människors minnen.
Kokkikartano placerade sig bland de 20 mest hållbara varumärkena i undersökningen Sustainable Brand Index 2023 som mäter konsumenternas uppfattningar om varumärkens hållbara utveckling. Bland fler än 200 varumärken placerade sig Kokkikartano på 17:e plats.
– Vi har redan länge jobbat öppet och transparent, bland annat genom att ärligt informera om produkternas råvaror och recept. En 17:e plats är bra särskilt eftersom vi inte har publicerat något egentligt hållbarhetsprogram, utan enbart jobbat långsiktigt enligt våra principer, dvs. på ett hållbart sätt, säger Sanna Heikfolk, produkt- och varumärkeschef.
Topplaceringen i hela rankingen, liksom även i livsmedelskategorin, tog Valio som är Kokkikartanos långvariga samarbetspartner och råvaruleverantör. I år kvalificerade sig Kokkikartano till undersökningen för första gången och företaget tog genast en plats högt upp på listan.
Läs mer om vår hållbara verksamhet här.
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesundersökning inom hållbar utveckling. Den genomförs i åtta länder runt om i Europa. I Finland har undersökningen genomförts sedan 2013. I år intervjuades 12 000 konsumenter om 228 varumärken.