Helhjärtat produktutvecklingsarbete

Det arbete som gjorts genom åren inom Snellmans produktutveckling har givit upphov till många kända inhemska varumärken. Arbetet har också försett de finska hemmen och professionella köken i vårt land med högkvalitativa varor ända sen 1950-talet.

Rena, inhemska råvaror och ett tätt samarbete med kunder och andra intressenter har alltid funnits i kärnan av verksamheten, när Snellmans produktutveckling kommer på tal.

– Vi vill göra så naturliga produkter som bara är möjligt. Inhemskt kött och naturliga och rena produkter är en självklarhet för oss, säger produktutvecklingschef Kai Meyer.

Produktnyheter planeras och utvecklas alltid i nära samarbete med både produktionen och marknadsföringen. En viktig del i arbetet är även de genomförda kundtesterna.

– Vårt fokus ligger på smak, säkerhet, hälsa, förpackningar, trender och naturligtvis kundens önskemål, förklarar Meyer.

 

Litet och effektivt team i stort företag

 

Kai Meyer basar i sin vardag för ett 13 personer starkt produktutvecklingsteam, vars uppgift är att lyfta in nya produkter på marknaden. För Meyer själv handlar arbetet främst om projektledning. Medlemmarna i teamet finns utspridda på flera orter inom koncernen, i Jakobstad, Kervo och Ulvila.

– Vi har lyckats samla ett härligt gäng med motiverade och passionerade matvänner i teamet. De är väl insatta i den senaste forskningen och är bra på att snusa sig till globala trender inom matlagning. Snellman är en pionjär när det kommer till kvaliteten och ett aktat premium-varumärke, två positioner det gäller att jobba hårt för varje dag att upprätthålla, sammanfattar Meyer.

Största delen av produktutvecklarnas arbete görs i provköket och i produktionen. I Jakobstad finns en fabriksmiljö i miniatyr, där nya produkter testas. I anslutning finns även ett provkök, där produkterna tryggt kan testat i en miljö som liknar de finska hemmen. Provköken i Kervo är i sin tur uppbyggda för att motsvara restaurangmiljöer.

Ryggraden i produktutvecklingsarbetet är Snellman-koncernens strategi. Verksamheten följer en viss årscykel, men vid behov kan man också reagera snabbt och smidigt. Produkternas smak och konsistens är källor till stor stolthet för produktutvecklarna, och alla som är involverade i processen gör sitt yttersta för att skapa ännu lite bättre mat. Det gäller både råvaran och produktens smak.

 

Bara det bästa är bra nog

 

Snellmans nöt- och svinkött kommer från finländska familjegårdar. Alla större samarbetspartners som Snellman jobbar tillsammans med har valts med omsorg och genomgått en rigorös kvalitetsgranskning. Hållbar utveckling, ansvarsfullhet och sunda värderingar styr det dagliga arbetet på produktutvecklingen.

– Vi vill ge konsumenten och våra kunder inom hotell-, restaurang- och cateringsektorn tillgång till högklassig, ren och inhemsk mat. Därför använder vi endast finskt kött i våra produkter, berättar Kai Meyer.

 

Prisbelönta framgångssagor

 

För en produkt att gå från idé till butikshyllan talar vi om ett tidsspann på allt från nio månader till fyra år. Det hittills längsta projektet inom Snellmans produktutveckling har varit Superior-skinkan, som tog fyra år att utveckla.

– Vår målsättning var att ta oss in i Superior-klassen bland skinkor. Förutsättningen var att man inte skulle tillsätta fosfat eller ersätta fosfaten med någon annan metod eller något annat livsmedelstillsatsämne. Vårt team gjorde studieresor till både Italien och Spanien och arbetade med internationella samarbetspartners för att hitta optimala lösningar. Termen ”Superior” anspelar på en högre europeisk standard, berättar Meyer.

Inom produktutvecklingen sammanstrålar vetenskapligt kunnande från olika branscher och en mångsidig praktisk arbetslivserfarenhet.

– Vi har samlat ett team där vi har både kockar och människor med erfarenhet från primärproduktionen. Vid behov kan vi också koppla in externa experter i arbetet. Våra internationella kontaktnät är något vi värnar om och för en aktiv dialog med, avrundar Meyer.

För tillfället arbetar hela produktutvecklingsteamet aktivt för att reducera mängden förpackningsplast som används i produktionen.